Тренировочные упражнения по словообразованию английского языка

Упражнения на словообразование (с ответами)

Тренировочные упражнения по словообразованию английского языка

1. Добавьте один из суффиксов (-er, -r, -ian, -ist, -man) к словам, чтобы образовалось название профессии. Переведите образовавшиеся слова.

Н-р:    police (полиция) – policeman (полицейский)

  1. music (музыка)                                 8. science (наука)
  2. journal (журнал)                                9. art (искусство)
  3. post (почта)                                      10. sports (спорт)      
  4. drive (водить машину)                      11. manage (управляться)
  5. reception (встреча)                           12. photograph (фотография)
  6. electric (электрический)                    13. interpret (переводить)
  7. politics (политика)                             14. build (строить)

                                                                15. fire (огонь)

2. Посмотрите на суффиксы существительных и прилагательных. Образуйте недостающие слова в столбцах и переведите образовавшиеся слова.

Существительные: ness, -ion, -ation, -ment, -ance, -ition

Прилагательные: al, -y, -ly, -ful, -ous, -tific

        1)  Прилагательное                                         Существительное

1.         lucky (удачный)                                             luck (удача)

2.         ……                                                               happiness (счастье)

3.         wonderful (чудесный)                                     ……

4.         ……                                                               speed (скорость)

5.         greedy (жадный)                                            ……

6.         ……                                                               friend (друг)

7.         ……                                                               danger (опасность)

8.         traditional (традиционный)                              ……

9.         ……                                                               science (наука)

10.       ill (больной)                                                  ……

11.       ……                                                               truth (правда)

12.       ……                                                               profession (профессия)

13.       ……                                                               business (бизнес)

14.       healthy (здоровый)                                         ……

15.       ……                                                               wealth (богатство) 

         2)  Существительное                                                Глагол

  1. investigation (расследование)                          investigate (расследовать)
  2. ……                                                               invite (приглашать)
  3. discussion (обсуждение)                                 ……
  4. ……                                                               appear (выглядеть)

     5.  ……                                                               organize (организовать)

     6.  ……                                                               relax (расслабляться)

     7.  competition (соревнование)                              ……

3. Составьте как можно больше слов, добавляя к основе приставки и суффиксы. Используйте словарь. Переведите образовавшиеся слова.

Н-р: help (помогать) – helpful (услужливый), helpfulness (услужливость), unhelpful (неуслужливый), helpless (беспомощный), helplessness (беспомощность)

      Приставка                       Основа/корень слова                                    Суффикс

                                            1. possible

                                            2. polite                                                          -ful

          un-                              3. stress

                                            4. thought

                                            5. agree                                                          -ity

          mis-                             6. use

                                             7.

                                             8. taste                                                          -less

          im-                               9. understand

                                            10. hope

                                            11. care                                                          -ness

           in-                              12. mortal

                                            13. human

                                            14. success                                                     -ment

           dis-                            15. conscious

                                            16. popular                                                     -able

                                            17. profit                                                

4. Образуйте сложные слова и переведите их.

Н-р:   clock (часы) + work (работа) = clockwork (часовой механизм)

Clock, pocket (карман), place (место), ball (мяч), dish (тарелка), sun (солнце), pool (водоем), head (голова), bird (птица), ice (лед), fire (огонь), work, black (черный), cream (сливки), pick (вынимать), swimming (плавание), ache (боль), foot (ступня), washer (мойка), glasses (стекла)

 

  1. musician (музыкант)                          8. scientist (ученый)
  2. journalist (журналист)                        9. artist (художник)
  3. postman (почтальон)                        10. sportsman (спортсмен)
  4. driver (водитель)                               11.

    manager (менеджер)

  5. receptionist (администратор)             12. photographer (фотограф)
  6. electrician (электрик)                        13. interpreter (переводчик)
  7. politician (политик)                           14.

    builder (строитель)

                                                                15. fireman (пожарный)

2.

1)

  1. lucky   (удачный)                               9. scientific (научный)
  2. happy  (счастливый)                          10. illness (болезнь)
  3. wonder (чудо)                                   11. truthful (правдивый)
  4. speedy (скоростной)                          12. professional (профессиональный)
  5. greed (жадность)                               13. busy (деловой)
  6. friendly (дружелюбный)                      14. health (здоровье)
  7. dangerous (опасный)                          15. wealthy (богатый)
  8. tradition (традиция)

2)

  1. investigation (расследование)                      5. organization (организация)
  2. invitation (приглашение)                              6. relaxation (расслабление)
  3. discuss (обсуждать)                                   7. compete (соревноваться)
  4. appearance (внешность)                              8. invention (изобретение)

3. 

  1. impossible (невозможный), possibility (возможность), impossibility (невозможность)
  2. impolite (невежливый), politeness (вежливость), impoliteness (невежливость)
  3. stressful (стрессовый), distress (недомогание), distressful (печальный)
  4. thoughtful (задумчивый), thoughtfulness (задумчивость), thoughtless (бездумный), thoughtlessness (бездумность)
  5. disagree (не соглашаться), agreement (соглашение), disagreement (расхождение),  agreeable (соответствующий), disagreeable (неприятный)
  6. disuse (перестать употреблять), useful (полезный), misuse (неправильно использовать), useless (бесполезный), uselessness (бесполезность)
  7. dis (не любить), ness (сходство), unness (несходство), un (непохожий)
  8. tasteless (безвкусный), tasteful (со вкусом), tastefulness (хороший вкус), distaste (отвращение), distasteful (противный)
  9. misunderstand (невернопонять), understandable (понятный), understandability (понятность)
  10. hopeless (безнадежный), hopeful (оптимистический), hopelessness (безнадежность), hopefulness (надежда)
  11. careless (беззаботный), careful (заботливый), carelessness (беззаботность), carefulness (тщательность)
  12. immortal (бессмертный), mortality (смертность), immortality (бессмертие)  
  13. humanity (гуманность), inhuman (бесчеловечный), inhumanity (бесчеловечность)
  14. successful (успешный) , unsuccessful (безуспешный)
  15. consciousness (сознательность), unconscious (бессознательный), unconsciousness (бессознательность)
  16. popularity (популярность), unpopular (непопулярный), unpopularity (непопулярность)
  17. profitable (прибыльный), profitability (прибыльность), unprofitable (нерентабельный)

 4.

fire-place (камин), blackbird (черный дрозд), swimming-pool (бассейн), dishwasher (посудомоечная машина), ice-cream (мороженое), pick-pocket (карманный вор), sunglasses (солнечные очки), football (футбол), headache (головная боль)

Упражнения на словообразование (с ответами) — 4.8 5 362 votes

:  5 / 5

Источник: https://s-english.ru/uprazhneniya/word-formation

Словообразование в английском языке упражнения — с ответами

Тренировочные упражнения по словообразованию английского языка

Знание правил словообразования в английском языке и умение применять данные правила может значительно упростить процесс овладения английском языком.

Приведем конкретный пример: sad – печальный, sadly – печально. Наречия в английском языке образуются при помощи суффикса -ly, добавляемого к прилагательному. Если вы знаете, что slow по-английски означает “медленный”, то как будет “медленно”? Конечно же, slowly. Догадаться о верном ответе вам помогло знание правила словообразования.

Однако, недостаточно знать правила словообразования. Необходимо уметь их применять. Для этого мы предлагаем вам несколько простых упражнений по словообразованию в английском языке. Выполните эти упражнения и освойте основные словообразовательные модели.

Упражнение 1

От данных глаголов образуйте указанные слова:

  • write (писать) – 1. (писатель) 2. (написание) 3. (написанный)
  • design (разрабатывать) – 1. (разработчик) 2. (разработка, разрабатывание) 3. (разработанный)
  • communicate (общаться) – 1. (общительный) 2. (общение)
  • express (выражать) – 1. (выражение) 2. (выраженный) 3. (выразительный) 4. (выразительно) 5. (выражающий)
  • mean (иметь значение, означать) – 1. (значение) 2. (полный значения, значительный) 3. (бессмысленный)

write (писать) – 1. (писатель – writer) 2. (написание – writing) 3. (написанный – written)

design (разрабатывать) – 1. (разработчик – designer) 2. (разработка, разрабатывание – designing) 3. (разработанный – designed)

communicate (общаться) – 1. (общительный – communicative) 2. (общение – communication)

express (выражать) – 1. (выражение – expression) 2. (выраженный – expressed) 3. (выразительный – expressive) 4. (выразительно – expressively) 4. (выражающий – expressing)

mean (иметь значение, означать) – 1. (значение – meaning) 2. (полный значения, значительный – meaningful) 3. (бессмысленный – meaningless)

Упражнение 2

От данных глаголов образуйте указанные слова:

  • inform (информировать) – 1. (информация) 2. (информативный) 3. (информатор) 4. (информированный) 5. (не информированный)
  • explain (объяснять) – 1. (объяснение) 2. (объясняющий) 3. (объясненный) 4. (необъяснённый, необъяснимый)
  • conclude (заключать, делать вывод) – 1. (заключение, вывод) 2. (заключительный, завершающий) 2. (окончательно, решительно)
  • increase (повышать, увеличивать) – 1. (увеличивающийся, возрастающий) 2. (всё более, всё в большей степени)
  • explore (исследовать) – 1. (исследование) 2. (исследователь) 3. (исследованный) 4. (неисследованный)

inform (информировать) – 1. (информация – information) 2. (информативный – informative) 3. (информатор – informant) 4. (информированный – informed) 5. (не информированный – uninformed)

explain (объяснять) – 1. (объяснение – explanationexplaining) 2. (объясняющий – explaining) 3. (объясненный – explained) 4. (необъяснённый, необъяснимый – unexplained)

conclude (заключать, делать вывод) – 1. (заключение, вывод – conclusion) 2. (заключительный, завершающий – concludingconclusive) 2. (окончательно, решительно – conclusively)

increase (повышать, увеличивать) – 1. (увеличивающийся, возрастающий – increasing) 2. (всё более, всё в большей степени – increasingly)

explore (исследовать) – 1. (исследование – exploration) 2. (исследователь – explorer) 3. (исследованный – explored) 4. (неисследованный – unexplored)

Упражнение 3

От данных глаголов образуйте указанные слова:

  • develop (развивать, разрабатывать) – 1. (разработка) 2. (разработчик) 3. (разрабатывание) 4. (разработанный)
  • encourage (ободрять, воодушевлять) – 1. (ободрение) 2. (ободряющий) 3. (ободренный) 4. (ободряюще)
  • pollute (загрязнять) – 1. (загрязнение) 2. (загрязненный) 3. (загрязняющий) 4. (загрязнитель, источник загрязнений)
  • destruct (разрушать) – 1. (разрушение) 2. (разрушенный) 3. (разрушающий) 4. (разрушитель)
  • prevent (предотвращать) – 1. (предотвращение) 2. (предотвращающий) 3. (предотвращенный)

develop (развивать, разрабатывать) – 1. (разработка – development) 2. (разработчик – developer) 3. (разрабатывание – developing) 4. (разработанный – developed)

encourage (ободрять, воодушевлять) – 1. (ободрение – encouragement) 2. (ободряющий – encouraging) 3. (ободренный – encouraged) 4. (ободряюще – encouragingly)

pollute (загрязнять) – 1. (загрязнение – pollution) 2. (загрязненный – polluted) 3. (загрязняющий – polluting) 4. (загрязнитель, источник загрязнений – pollutor)

destruct (разрушать) – 1. (разрушение – destruction) 2. (разрушенный – dectructed) 3. (разрушающий – destructing) 4. (разрушитель – destructor)

prevent (предотвращать) – 1. (предотвращение – prevention) 2. (предотвращающий – preventing) 3. (предотвращенный – prevented)

Упражнение 4

От данных глаголов образуйте указанные слова:

  • conserve (сохранять) – 1. (сохранение) 2. (сохраняющий) 3. (консерватор) 4. (консервативный)
  • protect (защищать) – 2. (защита) 2. (защитник) 3. (защищенный) 4. (защитный)
  • vary (варьироваться, быть разнообразным) – 1. (разнообразие) 2. (разнообразный) 3. (вариативный)
  • create (творить, создавать) – 1. (создание, творение) 2. (создатель) 3. (созданный) 4. (творческий)
  • write (писать) – 1. (писатель) 2. (написанный) 3. (написание) 4. (пишущий)

conserve (сохранять) – 1. (сохранение – conservation) 2. (сохраняющий – conserving) 3. (хранитель – conserverconservator) 4. (консервативный – conservative)

protect (защищать) – 2. (защита – protection) 2. (защитник – protector) 3. (защищенный – protected) 4. (защитный – protecting)

vary (варьироваться, быть разнообразным) – 1. (разнообразие – variety) 2. (разнообразный – various) 3. (вариативный – variative)

create (творить, создавать) – 1. (создание, творение – creation) 2. (создатель – creator) 3. (созданный – created) 4. (творческий – creative)

write (писать) – 1. (писатель – writer) 2. (написанный – written) 3. (написание – writing) 4. (пишущий – writing)

Упражнение 5

От данных глаголов образуйте указанные слова:

  • specify (определять, специфицировать) – 1. (определенный, специфичный) 2. (определяющий) 3. (специфически)
  • manufacture (производить) – 1. (производитель) 2. (завод, фабрика) 3. (производительный, производящий)
  • compute (вычислять) – 1. (вычислительная машина) 2. (вычисляющий) 3. (вычисленный)
  • invent (изобретать) – 1. (изобретение) 2. (изобретатель) 3. (изобретательный) 4. (изобретающий) 5. (изобретенный)
  • prepare (готовить, подготавливать) – 1. (подготовка) 2. (подготовительный) 3. (подготовленный) 4. (тот, кто подготовил)

specify (определять, специфицировать) – 1. (определенный, специфичный – specific) 2. (определяющий – specifying) 3. (специфически – specifically)

manufacture (производить) – 1. (производитель – manufacturermanufactor) 2. (завод, фабрика – manufactory) 3. (производительный, производящий – manufacturing)

compute (вычислять) – 1. (вычислительная машина – computer) 2. (вычисляющий – computing) 3. (вычисленный – computed)

invent (изобретать) – 1. (изобретение – invention) 2. (изобретатель – inventor) 3. (изобретательный – inventive) 4. (изобретающий – inventing) 5. (изобретенный – invented)

prepare (готовить, подготавливать) – 1. (подготовка – preparation) 2. (подготовительный – preparative) 3. (подготовленный prepared) 4. (тот, кто подготовил – preparer)

Источник: http://tonail.com/словообразование-в-английском/

Упражнения с ответами на словообразование в английском языке Ссылка на основную публикацию

Источник: http://learneng.ru/grammatika/slovoobrazovanie-v-anglijskom-yazyke-uprazhneniya.html

Словообразование в английском языке. Задания в формате ЕГЭ

Тренировочные упражнения по словообразованию английского языка

Данные задания на  слоовообразование составлены по материалам пособия «Сборник тестов для подготовки к ЕГЭ по английскому языку» (М. Вербицкая, Малколм Манн и др.) и входят в цикл Английский язык. Подготовка к ЕГЭ. Раздел «СЛОВООБРАЗОВАНИЕ».

Задания рекомендуется выполнять после изучения теоретического материала по словобразованию, ссылки на который дан перед упражнениями.

Суффиксы существительного

Задание 1. Измените слова так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию предложения.

Уточнение. Слово «лексически» означает, что к слову нужно добавить суффикс или префикс. Слово «грамматически» означает, что к преобразованному слову, возможно, нужно добавить окончание.

ПРИМЕР. Animal __________ will enjoy the performance. love

Animal lovers will enjoy the performance. — Любители животных получат удовольствие от представления.

Здесь требуется поставить существительное — lover во множ. число, исходя из контекста.

  1. This __________ is passed through the generations. able
  2. Stress is the ___________ with which syllables are pronounced. strong
  3. His ______________led him to discovering a lot of information. curious
  4. This book contains _________of the centuries. wise
  5. This film takes me back to my ____________. child
  6. he ___________of this corridor was surprising. long
  7. It will be disastrous for the ___________. human
  8. I appreciate our ___________. friend
  9. I will die of ____________if I live that long. bored
  10. The __________of her feelings was unexpected for me.  warm
  11. The____________is given to particularly bright students. scholar
  12. He was famous for his ___________ . serious
  13. The ___________of this song is incredible. popular
  14. We were surprised at the _________in her speech. differ
  15. It is easy to learn how to do this _________. active
  16. The airplane started to lose __________. high

* * *

Задание 2. Form nouns from the words in bold. 

  1. The Hercules was famous for his _________ . strong
  2. The ____________of the swimming pool was about 5 meters. wide
  3. I was surprised by the ______________ of the tablecloth. white
  4. The _________of the Tower and the __________ of the walls made it a perfect prison. high, thick
  5. The ___________was delayed by fog for an hour. fly
  6. Giving alive ___________is quite different from performing on a film. perform
  7. Our ___________to predict the weather depends on the information we have. able
  8. Another major ____________is the shape of the ball. different
  9. The __________of the baseball is very great in America. popular
  10. Much of his ________ Chekhov lived in severe poverty. child
  11. The ______of London since then has been incredible. grow
  12. We moved to our new ______________last spring. resident
  13. Many encyclopedias state with __________that the Nile is the longest river in the world. confident
  14. Her acting is closer to __________. real
  15. The ship was in ___________condition. excellence
  16. The story of the dodo`s ___________is one example of man`s effect on the environment. appear
  17. He had ____________in finding a job. difficult
  18. Each _____________is worth considering. possible

* * *

Задание 3. Form nouns from the words in bold. 

  1. The ______________ of this building took 20 years from start to finish. construct
  2. Famous __________were held in the Tower. prison
  3. Many _____________come to London each year. visit
  4. There are a lot of ______________courses to improve your skills. train
  5. Before the ____________of the hot air balloon, no human had ever successfully flown into the air. invent
  6. The first successful __________was in 1783. fly
  7. The ___________of the balloon depends on the wind. direct
  8. The _____________and response of the audience can affect how the actor feels and performs. behave
  9. They want to have the opportunity to do some real _____. act
  10. London is an ideal place nightlife ____________. entertain
  11. Special _____________is used to collect weather data. equip
  12. He never seemed to be interested in ____________. educate
  13. An _______________called Clarence went on an expedition to Canada with his family. explore
  14. He is famous for his finding the __________to the problem. solve
  15. His success was an remarkable_______.  achieve
  16. The ____________of its place is unknown. locate
  17. What is your ______________of the performance? impress

* * *

Задание 4. Form nouns from the words in bold. 

  1. ________will find these products on sale in the supermarkets. shop
  2. He never seemed to be interested in ____________. educate
  3. In New York he became a ____________at drama school. study
  4. The ship left for New York with a crew of seven professional _________. sail
  5. To the crew’s__________ they discovered that nobody was on the island. astonish
  6. Each flag has its additional _____________. mean
  7. Another ___________started at once. argue
  8. Brighton is an ideal place for____________ . relax
  9. There are eleven ___________in each team in cricket. play
  10. They tried to persuade the ______________to introduce new laws. govern
  11. The road __________must be improved. safe
  12. It is ___________to drive without seatbelt. legal
  13. Finding a good job is uneasy without proper ____________. qualify
  14. Many people consider the ____________of moving away. possible
  15. It is necessary to fill the _______________form. apply
  16. The rate of _________________is very high. employ
  17. You have a great _____________. imagine
  18. To our great ___________, it started to rain. disappoint
  19. The better your education is, the less_____________you will have in finding a job. difficult

Суффиксы и префиксы прилагательного

Задание 1. Form adjectives from the words in bold. 

  1. Huge ___________dinosaurs used to walk on the Earth. power
  2. This private boat carried a cargo of _______________products. commerce
  3. The dodo lived on an island where he had no ___________enemies. nature
  4. There are hundreds of ______________hotels in sunny Brighton. comfort
  5. Enjoy delicious dishes in ____________ restaurants. fashion
  6. Taking part in this attraction can be a bit. risk
  7. The story describes the ______________action of people. hero
  8. _________plays are staged on Broadway. vary
  9. The road was in ________________condition. excellence
  10. The _____________method is always in great use. help
  11. My father doesn’t buy _____________newspapers. expense
  12. Who is _______________for making changes in our society? response
  13. The Russians are considered to be very _____________. hospitality
  14. The ______________equipment needs to be checked. electricity
  15. I was impressed by French ______________cuisine. delicacy
  16. She is not self- ________________. confidence
  17. The job will give him more _______________freedom. artist
  18. Paul’s Cathedral is an _________________building. impress
  19. In the old days the only ___________means of transport was the horse. person
  20. The trip was very ______________. benefit
  21. Is your answer _______________ from mine? differ

Задание 2. Form adjectives from the words in bold.  Mind the prefix UN-

  1. Two _____________brothers Montgolfier were responsible for designing the first air balloon. France
  2. The design of the balloon was ____________________law. science
  3. Some ________________flyers have had an accident. fortunate
  4. The first ________________flight was in 1783. success
  5. You can go on a _______________ride on a horse back. enjoy
  6. He had an ____________________idea. imagine
  7. More ______________visitors can try «The Vampire Ride». adventure
  8. Riding fast high above the park can be a ______________experience . scare
  9. Nature is so ___________________that’s why we cannot forecast more than for a few days. predict
  10. _______ people or things existed in the past are considered to be a part of history. history
  11. ____________baseball began in the USA in 1865. profession
  12. In the USA baseball is considered as a __________sport. nation
  13. It will be an ________________experience for me. forget
  14. He started his own business and became ________________. wealth
  15. The bridge was very ________________. use
  16. It has become the place of _______________importance. globe
  17. At first sight it seems _________________. believe
  18. The situation is becoming more __________________. understand
  19. She is a very _________________woman. effect
  20. Everyone fell _____________in the room. silence
  21. It was the most _________________journey I have ever had. please

Суффиксы и префиксы глагола

Задание 1. Form verbs from the words in bold.

  1. He _______________ and lay on the bed. dress
  2. He could enter the house because the door was ___________. lock
  3. The usual practice at the History lesson is to ___________texts. tell
  4. The exercise must be ________________. write
  5. Teachers sometimes _____________students. understand
  6. When the child ______________ she was unable to cope with him. behave
  7. The parents ____________  the child to go out late at night. allow
  8. When the days begin to ____________then the cold begins to _____________. long/ strong
  9. They’re trying _____________our name. black
  10. The snow ____________the mountain tops. white
  11. Don’t let this ______________ you. courage
  12. He was ____________by his family to learn music at a young age. courage
  13. The town is ______________by fortified walls. circle
  14. The route was built to ______________trucks to get around a waterfall. able
  15. No argument can __________a war. just
  16. If you ____________ a substance, you make it pure by removing any dirty substances from it. pure
  17. You have ______________him as an ambitious person. character
  18. His mother rarely___________ him or any of her children. critic
  19. I’m sure Rose will _____________many of us. live
  20. The men tried to __________ each other in their generosity. do

Задание 2. Form verbs from the words in bold.

  1. The building must be __________________. construct
  2. The symptoms of her illness have____________. appear
  3. The student__________the teacher and did the wrong exercise. hear
  4. Last week the government ______________ the citizens about the political situation in the country. inform
  5. His own mind was ___________and ______________by foreign travel. large/rich
  6. Martin ___________all the people in the area. He died at the age of 101. live
  7. The elderly are usually _______________with the young. satisfy
  8. Nowadays the risk of serious illness has________. less
  9. Do you mean to____________ me? threat
  10. Unfortunately, the cooperation between two countries was _______________. organize
  11. The line was ___________, though not dead. connect
  12. I am very ________________ with you. appoint
  13. The students _______________ the teacher. obey
  14. What does the emblem _______________? symbol
  15. If someone_________a word, they spell it wrongly. spell
  16. Don’t let this ______________ you. courage
  17. He was ____________by his family to learn music at a young age. courage 
  18. He recognized her voice and his face ____________.  soft

Источник: http://englishinn.ru/slovoobrazovanie-v-angliyskom-yazyike-zadaniya-v-formate-ege.html

Словообразование в английском — упражнения с ответами

Тренировочные упражнения по словообразованию английского языка

Добрый день, читатели блога grammar-tei.com. Сегодня мы займемся словообразованием и выполним несколько упражнений на словообразование в английском языке. Все упражнения даются с ответами, поэтому Вы сможете проверить себя.

Тема словообразование в английском – очень сложная, поэтому практиковаться нужно много. Всем известно, что задания на словообразования есть в ЕГЭ. Не будем откладывать и выполним упражнения на словообразование в английском.

Задания на словообразование. Word building exercises

Упражнение 1. Раскройте скобки. Образуйте существительные.

  1. The study calculated that replacing weekly fruit juice … with whole fruits could bring health benefits. (consume)
  2. For my birthday Mother baked a cake with yellow … . (ice)
  3. Carbohydrates, proteins and fats are called … because they provide the fuel your body needs. (nutrition)
  4. Many women have to juggle … and a full-time job. (mother)
  5. … are unavoidable when three … live under one roof. (argue, generate)
  6. Her deep … of her sister was evident. (hate)
  7. Older people who live alone often need help with gardening and house … (maintain)
  8. Positive attitude helps employees to get along with … and managers. (worker)
  9. China’s air… has cut life … by an average of 5.5 years in the north of the country and caused higher rates of lung cancer. (pollute, expect)
  10. It is much safer to use stainless steel or glass … instead of plastic ones. (contain)

Упражнение 2. Раскройте скобки. Образуйте прилагательные.

  1. My favorite … book is “Appetite” by Nigel Slater. (cooker)
  2. Eating can also make you …, and so can waking up in the morning. (thirst)
  3. You shouldn’t rest on your laurels but try to improve your … performance. (academy)
  4. Highly … gas is naturally found in coal mines. (explode)
  5. An … species is a species of organisms facing a very high risk of extinction. (danger)
  6. The most… earthquake struck in Shanxi, China 1556. (disaster)
  7. … exploitation of nature by man has resulted in the effects we have to deal with now. (thought)
  8. Laos is a landlocked … country, widely covered by tropical forest. (mountain)
  9. I decided to take a walk. It would be too … to wait in the queue. (tire)

Упражнение 3. Используйте отрицательные приставки. Образуйте подходящие по смыслу слова.

  1. The service was slow and the waiter’s familiarity was … , so we left without paying. (accept)
  2. Some children are a challenge, especially when they … in public places. (behaviour)
  3. To my … , the restaurant was overbooked and we had to spend the evening at home. (appoint)
  4. Michael was … about what dessert to order. (decide)
  5. Parents’… of their children’s behaviour and life choices can ruin their lives. (approve)
  6. There is a huge difference between … children and those merely … to listen to their parents’ advice. (obey, will)
  7. Young children mustn’t be left … either at home or at public places. (attention)
  8. She was frequently left alone by her … husband. (faith)
  9. If you describe someone as …, you are criticising them because they are unable to do their job or a task properly or are … to act in this capacity. (competence, qualifications)
  10. Banks are still seen as … and many people keep their savings at home. (security)

Упражнение 4. Раскройте скобки, образуйте глаголы.

  1. Guar gum also is used in the food industry to … products ice cream. (thick)
  2. Old Manchester houses are made of red brick… by soot. (black)
  3. David spotted the pink silk lampshade in a shop and thought it would … up the room. (bright)
  4. Do we ever stop to think about the importance of the air we … ? (breath)
  5. I’d to … this dress for one in a larger size. (change)
  6. They … 100 dollars from a bank account an hour ago. (draw)

Упражнение 5. Раскройте скобки. Образуйте подходящие по смыслу слова.

  1. Sometimes one's … are the only people one can … in. (parental, confidence)
  2. Many people … that getting a spouse can put them their…, which later… wrong, because sometimes marriage makes life more difficult. (belief, miserable, proof)
  3. An … Roman … has been discovered in northwest England, (extend, settle)
  4. The dining-room is elegantly … and … carpeted, (furniture, luxury)
  5. Everyone is … of her having the chance to … abroad, (envy, student)
  6. When employers look at… candidates, beyond skills, experience, and training, they look for those who demonstrate … (prospect, enthuse)
  7. In the city the … and … were insufferable, (hot, humid)
  8. Our planet’s… regions, located just north and south of the equator, are known for their… and … (tropic, warm, humid)
  9. Next to Shakespeare, no … gets more love on Broadway than Tennessee Williams, (play)
  10. During Elizabeth’s reign England significantly … its trade … and in 1580 Sir Francis Drake became the first Englishman to successfully … the earth, (expansion, sea, circumnavigation)

Упражнение 6. Образуйте слова от данных. Вставьте слова в текст.

A.

RESTORATION, LOOK, DEMOLITION, EXTEND, GOTH, ACCOMMODATE, PANELLING, UNEXPECTED

Located in Wiltshire, an outstanding and beautifully __________ (1), late ________ (2) style manor house was built of limestone. Originally it was a much larger property that was mostly ___________ (3).

Solid in appearance and structure, it offers _________ (4) and well presented ___________ (5). As one would ___________ (6) there is a grand drawing room with oak _________ (7) walls and a large open fireplace.

The large windows __________ (8) a parkland setting.

B.

FORM, ILLEGAL, EDUCATIONAL, QUALIFICATIONS, TUITION

Home education is when a child is __________ (1) at home rather than at school. It's perfectly __________ (2) in the UK and one doesn’t need to be a __________ (3) teacher to do so.

Children who are home educated receive all their education from their parents, sometimes with the help of outside __________ (4).

If you decide to home educate your child you don’t have to follow __________ (5) rules about how you teach or when you teach.

C.

CHIEF, SEARCH, SCIENCE, INDUCE, COLLECT, APPLY, ADOPTION, FOUND

English philosopher, statesman, and jurist who rose to become Lei Chancellor (1618—1621) to James I but is __________ (1) remembered for the status he gave to __________ (2) research in England.

Although his name is associated with the method of __________ (3) and the rejection of a priori reasoning in science, the painstaking __________ (4) of miscellaneous facts without any use of error theory which he supported in the Novum Organum has never been __________ (5)  as a practical method of __________ (6).

The __________ (7) of the Baconian method was, however, an important object in the __________ (8) of the Royal Society some years later.

D.

DEPTH, HARMLESS, DESIRE, MODERATE, ACCESS

We’ve all heard of emotional eating. There’s also such a thing as emotional shopping. In __________ (1), neither of these activities is __________ (2), but in excess both can have serious consequences.

The __________ (3) and the affordability of goods make shopping all the more appealing. For many compulsive buyers, a big part of the appeal of shopping is the process of searching out and obtaining that new, better, __________ (4) item.

This process is so mesmerising that it often ruins long-term financial plans, leaving shoppers __________ (5) in debt.

Ответы к упражнениям на словообразование. Word building exercises – answers

Exercise 1.

1 consumption, 2 icing, 3 nutrients, 4 motherhood/maternity, 5 arguments, generations, 6 hatred, 7 maintenance,  8 co-workers, 9 pollution, expectancy

Exercise 2.

1 cookery, 2 thirsty, 3 academic, 4 explosive, 5 endangered, 6 disastrous, 7 thoughtless, 8 mountainous, 9 tiresome

Exercise 3.

1 unacceptable, 2 misbehave, 3 disappointment, 4 indecisive, 5 disapproval, 6 disobedient, unwilling, 7 unattended,  8 unfaithful, 9 incompetent, unqualified, 10 insecure

Exercise 4.

1 thicken, 2 blackened, 3 brighten, 4 breathe, 5 exchange, 6 withdrew

Exercise 5.

1 parents, confide, 2 believe, misery, proves, 3 extensive, settlement, 4 furnished, luxuriously 5 envious, study, 6 prospective, enthusiasm, 7 heat, humidity, 8 tropic (al), warmth, humidity, 9 playwright, 10 expanded, oversea (s), circumnavigate

Exercise 6.

A

1 restored, 2 gothic, 3 demolished, 4 extensive 5 accommodation, 6 expect, 7 panel (l) ed, 8 overlook

B

1 educated, 2 legal, 3 qualified, 4 tutors, 5 formal

C

1 chiefly, 2 scientific, 3 induction,  4 collection, 5 adopted, 6 research, 7 application, 8 foundation

D.

1 moderation, 2 harmful, 3 accessibility, 4 desirable, 5 deeply

Надеюсь, эти упражнения на словообразование помогут Вам в изучении этого непростого раздела английского языка. Word building exercises are very useful!

Сохраните на будущее и поделитесь с друзьями!

Источник: http://grammar-tei.com/slovoobrazovanie-v-anglijskom-uprazhneniya-s-otvetami/

Поделиться:
Нет комментариев

    Добавить комментарий

    Ваш e-mail не будет опубликован. Все поля обязательны для заполнения.